تبلیغات
مطالب اینترنتی - مطالب فروردین 1397
 
مطالب اینترنتی
 
 
جمعه 31 فروردین 1397 :: نویسنده : نویسنده


مکانیک‌ها در تیم‌های فرمول یک مسئول اصلی یک پیت استاپ موفق هستند. عملکرد این افراد، مرز بین پیروزی و شکست را تغییر می‌دهد.

پیت استاپ (Pitstop) یکی از مهم‌ترین بخش‌های موتوراسپرت است که هماهنگی بالای تمام اعضای تیم را می‌طلبد. فرآیند پیت استاپ در رشته‌های مختلف موتوراسپرت شامل سوخت‌گیری، تعویض تایرها، تنظیمات و رفع مشکلات مکانیکی، تعویض راننده و در برخی موارد توقف اجباری به عنوان جریمه‌ی رانندگی غیرمجاز است. همانطور که مشخص است، تمام موارد بالا در تمام رشته‌های اتومبیلرانی مجاز نیست. معمولاً جایگاه توقف هر خودرو، در روبروی جایگاه تیم‌ها در حاشیه‌ی خط استارت و پایان پیست با خط‌های موازی مشخص می‌شود. تعداد مکانیک‌های مجاز در پیت استاپ در موتوراسپرت از ۲ نفر تا نفر در رشته‌های مختلف، متفاوت است. در ادامه‌ی این مطلب نگاهی کوتاه به پیت استاپ فرمول یک خواهیم داشت.

پیت استاپ موفق، عامل مهم پیروزی تیم

پیت استاپ / Pitstop

رانندگی با خودروهای فرمول یک در سرعت‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، کار آسانی نیست و معمولاً در پایان هر مسابقه، این راننده‌ی تیم است که بیشترین توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. با اینکه پوشش پشت پرده‌های کارهای تیمی فرمول یک در چند سال اخیر بهتر شده است، اما پس از پیروزی راننده، همچنان نقش مهم مکانیک‌ها و عملکرد آن‌ها در پیت استاپ‌ها به حاشیه می‌رود. مکانیک‌های تیم‌های فرمول یک مسئول اصلی سرحال نگه‌داشتن خودرو و حتی گاهی راننده هستند. پس از ممنوعیت سوخت‌گیری خودروهای فرمول یک از سال ۲۰۱۰، تمرکز اصلی پیت استاپ بر تعویض تایرها و رفع مشکلات فنی یا خرابی بخشی از بدنه معطوف شده است.

پیت استاپ / Pitstop

جایگاه اصلی توقف خودرو اصطلاحاً پیت لین (Pitlane) نام دارد. راننده با راهنمایی یکی از اعضای تیم که با نام «مرد آبنبات چوبی» شناخته می‌شود در جایگاه قرار می‌گیرد. دلیل نام‌گذاری این نام مستعار، شباهت بالای تابلوی راهنمایی مکانیک تیم با آبنبات چوبی است. این تابلو با دو نوشته‌ی، «توقف» و «دنده یک» در دو طرف راهنمای راننده است. اهمیت مرد آبنبات چوبی به‌خصوص در شرایطی که چند خودرو به پیت استاپ وارد می‌شوند بیشتر می‌شود. سال ۲۰۰۸ بود که فراری سیستم چراغ راهنمایی را به‌جای مرد آبنبات چوبی معرفی کرد. فراری پس از حادثه‌ی پیت استاپ فلیپه ماسا، دوباره به نیروی انسانی روی آورد اما همانطور که در مسابقات امروز می‌بینیم، سرانجام چراغ‌های راهنمایی جایگزین تابلوی مرد آبنبات چوبی شدند و مسئولیت این مکانیک در راهنمایی کلی بدون تابلوی قدیمی خلاصه می‌شود.

تعویض تایرها در کمتر از ۲ ثانیه

پیت استاپ / Pitstop

پس از توقف خودرو در پیت لین، در حالت معمول ۱۴ مکانیک (۱۲ مکانیک تعویض تایر و ۲ مکانیک جک) به سراغ خودرو می‌روند. برای تعویض هر چرخ ۳ مکانیک نیاز است تا در عرض ۲ تا ۳ ثانیه، چهار لاستیک تعویض شود. البته این تعداد با حضور مکانیک‌های بیشتر به‌منظور تنظیمات باله‌ها و دو مکانیک دیگر برای تمیز کردن دریچه‌های هوای جانبی خودرو افزایش پیدا می‌کند. کار حساس ۱۲ مکانیک برای تعویض تایرها با ۲ مکانیک در عقب و جلوی خودرو که مسئول استفاده از جک هستند، آغاز می‌شود. پس از تعویض لاستیک‌ها یا تعویض باله‌های عقب و جلو و دیگر تنظیمات مورد نیاز، با پایین آمدن جک‌ها و سبز شدن چراغ روبروی راننده، خودرو حرکت می‌کند. در حین پیت استاپ، مکانیک دیگری در عقب خودرو حاضر است تا در صورت خاموش شدن موتور، وارد عمل شود.

در حال حاضر رکورد سریع‌ترین پیت استاپ تاریخ فرمول یک در اختیار تیم ویلیامز است. مکانیک‌های این تیم در گرن‌پری آذربایجان سال ۲۰۱۶، تایرهای خودروی فلیپه ماسا را در زمان ۱.۸۹ ثانیه تعویض کردند. عملکرد اعضای تیم در پیت استاپ به‌قدری مهم است که می‌تواند استراتژی کلی مسابقه را درگرگون کند. به‌خصوص وقتی‌که روند مسابقه با وجود خودروی مارشال و ایمنی مجازی و واقعی ترکیب می‌شود، پیت استاپ نقشی تأیین‌کننده دارد. مکانیک‌های هر تیم با درک اهمیت بالای نقش خود در موفقیت تیم، فشار روانی غیرقابل توصیفی را تحمل می‌کنند. گاهی این فشار، نتیجه عکس می‌دهد. به‌عنوان مثال در فصل ۲۰۱۸ مسابقات فرمول یک، حاصل اشتباه مکانیک‌های تیم هاس (HAAS) در پیت استاپ، کناررفتن هر دو راننده از گرن‌پری استرالیا بود. یا در گرن‌پری دوم امسال، ناهماهنگی تیمی و سیستم چراغ راهنمایی، کنار رفتن کیمی رایکونن و مصدومیت شدید یکی از مکانیک‌ها را به‌دنبال داشت.

پیت استاپ / Pitstop

مقاله‌های مرتبط:

حفظ هماهنگی و سرعت بالای تمام مکانیک‌ها در پیت استاپ از سخت‌ترین مسئولیت‌های تیمی است. در گرن‌پری چند روز پیش چین دیدیم که رِیس استراتژی فراری با پیت استاپ نسبتاً طولانی تغییر کرد. در مقابل تیم ردبول و مرسدس‌بنز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند. برای اطمینان از هماهنگی تیمی و آمادگی بدنی مکانیک‌ها، تیم‌های مختلف برنامه‌های منظم آمادگی جسمانی و تمرین گروهی تدارک می‌بینند. برای نمونه، مکانیک‌های تیم مک‌لارن هر روز، دو جلسه تمرین گروهی پیت استاپ (۱۵ بار پیت استاپ) و هر هفته دو جلسه تمرین آمادگی جسمانی دارند. این تمرینات در پیست کارخانه نیز در چهار روز هفته انجام می‌شود.

پیت استاپ / Pitstop

تیم ویلیامز فشرده‌ترین تمرینات پیت استاپ را انجام می‌دهند. علاوه بر داشتن مربی ویژه‌ی بدنسازی و فیزیوتراپیست، اعضای این تیم تمرکز بالایی بر پیت استاپ‌های اضطراری برای تعویض تایر یا دماغه‌ی خودرو دارند. قوانین مشخصی برای مکانیک‌ها وضع شده است. هیچ‌یک از اعضای تیم حق استفاده از وسیله‌ای جهت بالابردن چسبندگی پیت لین را ندارند. ورود مکانیک‌ها فقط به محض ورود خودرو به پیت لین مجاز است و پس از تعویض تایرها، باید به‌سرعت به جایگاه اصلی تیم بازگردند.

در پایان این مطلب می‌توانید خلاصه‌ای از مسئولیت‌های مکانیک‌های تیم در پیت استاپ را در تصویر زیر مشاهده کنید.

پیت استاپ / Pitstop


  • ۱- مسئول جک جلوی خودرو
  • ۲- چراغ راهنمایی جهت هدایت توقف و حرکت راننده
  • ۳- راهنمایی راننده جهت توقف مناسب در پیت لین، درآوردن تایر جلو
  • ۴- قرار دادن تایر جدید در جلو
  • ۵- درآوردن تایر عقب
  • ۶- باز و بسته کردن تایر
  • ۷- مسئول جک عقب خودرو
  • ۸- قرار دادن تایر عقب



لینک منبع

مطلب پیت استاپ فرمول یک چیست؟ در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :



شرح حکمت سیزدهم نهج البلاغه


همه ما بسیار شنیده‌ایم که شکر نعمت، نعمتت افزون کند؛ واقع قضیه هم همین است شکر نعمت منجر به فراوانی نعمت می‌شود یعنی بر نعمتی که داریم، نعمت دیگری افزوده می‌شود؛ انسان با شکر نعمت‌های الهی پنجره‌های اخلاقی برایش باز می‌شود و امور به شکلی رقم می‌خورد که پلیدی‌ها بر سر راه او قرار نمی‌گیرد.

شکر گذاری

گاهی اوقات نعمت های الهی را از دست می دهیم و یا تا یک قدمی بدست آوردنش می رویم ولی به آن ها نمی رسیم؛ شاید چرایی این ماجرا سوال خیلی از ما باشد.
در حکمت سیزدهم از کتاب نهج البلاغه از قول حضرت امیر المومنین نقل شده است که ایشان ناسپاسی در برابر نعمت ها را یکی از دلائل از دست رفتن نعمت ها معرفی می کنند؛ ایشان می فرمایند:
«إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ؛ چون سرآغاز نعمت به شما رسد با كم سپاسى دنباله آن را نبرید.»

راه تداوم نعمت ها

امام(علیه السلام) در این سخن حکمت آمیز به نکته دیگرى درباره آثار شکر نعمت و آثار کفران بیان مى کند و مى فرماید: «هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»; (إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ).

نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.

همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.
این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاَزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ); به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».[1]

تاثیر شکرگزاری

شکر باعث می‌شود که انسان به منعم حقیقی یعنی خدا معرفت پیدا کند و به این نقطه برسد که همه نعمت‌ها از طرف خداست و نه از طرف بندگان خدا؛ شکر کردن باعث این می‌شود که شکرگزار درون قلبش سبک شود گاهی اوقات کسی نسبت به من و شما لطفی می‌کند و ما در برابر لطف آن کس از او تشکر می‌کنیم و به دلیل تشکری که انجام می‌دهیم احساس سبکی و راحتی می‌کنیم در مورد شکر در برابر پروردگار هم اوضاع به همین شکل است. دلی که سبک شد زود قانع می‌شود و به دنبال آرزوهای دور و دراز و نداشته‌ها یا نمی‌رود یا کمتر می‌رود. کسی که شاکر خداست نعمت را از طرف خدا یک نوع هدیه می‌داند بنابراین در برابر هدیه‌ای که گرفته تشکر می‌کند.

همه ما بسیار شنیده‌ایم که شکر نعمت، نعمتت افزون کند؛ واقع قضیه هم همین است شکر نعمت منجر به فراوانی نعمت می‌شود یعنی بر نعمتی که داریم، نعمت دیگری افزوده می‌شود. یکی از مهم‌ترین آثار شکر که در همین زندگی دنیوی انسان می‌تواند با چشم خودش مشاهده کند، توفیقی‌ است که انسان شاکر جهت کسب فضائل اخلاقی و دوری از زشتیها نصیبش می‌شود یعنی انسان با شکر نعمت‌های الهی پنجره‌های اخلاقی برایش باز می‌شود و امور به شکلی رقم می‌خورد که پلیدی‌ها بر سر راه او قرار نمی‌گیرد. یکی از مصادیق این پلیدی‌ها و زشتی‌ها، بلایا هستند؛ کسی که شکرگزار است بلا‌های مختلف بر سر راهش در زندگی کنار می‌روند این طور می‌شود گفت که خداوند هوای بنده شاکرش را در دنیا دارد تا بلای آن چنانی سرش نیاید.

جمع بندی

بیاییم نعمت ها را با دست خود از بین نبریم و به قواعد تکوینی عالم باور پیدا کرده و با شکرگذاری و نا سپاسی نکردن زندگی را بر خود سخت نکنیم.

پی نوشت ها:
[1] ابراهیم، آیه 7.


منابع:
کتاب پیام امام
سایت اهل بیت
صراط نیوز



لینک منبع

مطلب راهکاری ساده برای از دست نرفتن نعمت ها در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :